پيرترين موجود زنده آسيا در ايران
درهم برهم
اینجا همه چیز در همه!!!

 

در اين گزارش آمده است: تصور اينكه تك درختاني در رويشگا ه هاي مختلف جهان هزاران سال زنده و پا بر جا بمانند بسيار با شكوه است. اين درختان باستاني كه تنها شاهدان افول و صعود تمدن ها و تغييرات آب و هوا هستند توانسته اند در ميان توسعه شتابان صنعت توسط بشرنيز جان سالم به در آورند. آنها وارثان تيمار هاي مادر طبيعت از زمين هستند. با اين توصيف در زير 10 اصله درخت كه پير ترين درختان زنده در دنيا هستند معرفي مي شود.

 

1- Methuselah

اين درخت باستاني از خانواده كاج ها از سوزني برگان است ( bristlecone pine ) كه 4 هزارو 841 سال عمر كرده است اين درخت قديمي ترين موجود زنده شناخته شده در زمين است كه به صورت جنسي توليد مثل مي كند و در كوه هاي سفيد كاليفرنيا در جنگل هاي ملي اينيو( Inyo National Forest )زندگي مي كند.

2- Sarv-e Abarqu ( سرو ابر كوه يا ابر قو)

سرو ابر كوه يا سرو زرتشتي درخت سروي است كه در استان يزد ايران زندگي مي كند، عمر اين درخت حداقل 4 هزار سال برآورد شده است و احتمالا" از ابتداي تمدن بشري وجود داشته است. اين درخت در ايران به عنوان يك اثر ملي شناخته شده و بسياري از كارشناسان آن را پيرترين موجود زنده در آسيا مي دانند.

3- Llangernyw Yew

اين سرخدار افسا نه اي در محوطه كليساي كوچكي Llangernyw village, north Wales وجود دارد و سن آن نزديك به 4 هزار سال است. اين درخت احتمالا" در عصر برنز كاشته شده است وهنوز رويش دارد! در سال 2002 هم زمان با جشن طلايي ملكه اليزابت دوم اين درخت به عنوان يكي از 50 درخت بزرگ بريتانيا معرفي شد.

4- Alerce

نام ديگر اين درخت Fitzroya cupressoides است كه يكي از گونه هاي بومي رشته كوه هاي آند در آمريكاي جنوبي است و درختي بسيار بلند است . در واقع نمي توان برآورد كرد كه اين گونه چند سال عمر مي كند ولي بسياري از گياه شناسان معتقدند درختان اين گونه بعد ازدرختان bristlecone pine ديرزي ترين درختان زمين اند . در حال حاضر قديمي ترين درخت شناخته شده اين گونه 3 هزارو 640 سال سن دارد.

5- The Senator

اين درخت كه در فلوريدا واقع شده بزرگترين و قديمي ترين سرو عريان ايالت متحده است وبه نظر مي رسد كه 3 هزارو 500 سال عمر كرده باشد. سناتور به عنوان يك سمبل راهنما واختصاصي سرخ پوستان وديگر قبايل شناخته شده است . اندازه اين درخت كه تند باد هاي زيادي را تحمل كرده تحت تا ثير اين عوامل كوچكتر از اندازه واقعي است .

6- Patriarca da Floresta

اين درخت كه مثالي از گونه هاي Cariniana legalis است در برزيل بوده و سن آن حدود 3 هزار سال برآورد مي شود و قديمي ترين درخت بدون مخروط در اين كشور است . اگر چه مردم اين درخت را مقدس مي شمارند ولي ديگر پايه هاي اين گونه در طول پاك سازي جنگل ها در برزيل ، كلمبيا و ونزوئلا به شدت در خطر هستند.

7- Olive Tree of Vouves

اين درخت زيتون باستاني در جزيره اي در يونان واقع شده و يكي از هفت درخت زيتون مناطق مديترانه اي است كه تصور مي شود حدود 3 هزار سال سن دارد. اين درخت همچنان محصول مي دهد و زيتون هايي كه توليد مي كند بسيار گران قيمت هستند. درختان زيتون درختان بسيار مقاومي در مقابل عوتملي مانند خشكسالي،بيابان و آتش سوزي هستند. كه اين امر منجر به عمر طولاني و گسترش آنها در بسياري از نقاط دنيا مي شود.

8- J?mon Sug

اين درخت در Yakushimaژاپن واقع شده و پيرترين و بزرگترين درخت cryptomeria جزيره محسوب مي شود، به همين دليل به اين جزيره ميراث يونسكو مي گويند.اين درخت حد اقل 2 هزار سال عمر كرده است.

 

9- Chestnut Tree of One Hundred Horses

 

اين درخت كه در كوه اتنا در سيسيلي ايتاليا واقع شده بزرگترين و پيرترين درخت بلوط در جهان است. از آنجايي كه كوه اتنا در ايتاليا يكي از فعال ترين آتشفشان هاي جهان است و رويشگاه اين درخت در فاصله 5 مايلي اين آتشفشان قرار دارد عمر آن تحت تاثيراين آتشفشان كمتر شده و حدود 2 هزار سال برآورد مي شود. نام اين درخت بر گرفته از افسانه اي است كه در ان سايه اين درخت بزرگ صد شواليه را از طوفان نجات داده است . قطر اين درخت كه 190 فوت است در كتاب ركورد هاي گينس ثبت شده است .

10- General Sherman

اين درخت كه حدود 2 هزارو 500 سال سن دارد قوي ترين و بزرگترين درخت سكويايي است كه هنوز پا بر جاست. و حجم چوب حاصل ازتنه اين درخت بسيار زياد است .و در پارك ملي سكويا در كاليفرنيا واقع شده است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:بزرگ عظیم/بزرگترین درخت ایران/,
ارسال توسط مرتضی عباسی