نایت هاوک اف-۱۱۷
درهم برهم
اینجا همه چیز در همه!!!

طرح اف-۱۱۷

در سال ۱۹۷۴ ایده این هواپیما توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهوزارت دفاع آمریکا به بخش پروژه‌های سری لاکهید معروف به اسکانک وورکز داده شد. به این صورت که هواپیمایی طراحی شود که با انعکاس کمترین میزان نور، امواج رادار و امواج مادون‌ قرمز یا فرو سرخ در برابر سیستمهای هشدار الکترونیکی دشمن پنهان بماند. نمای این هواپیما مثلثی شکل بوده و دمهای به عقب برگشته با زاویه‌ای باز دارد. سطح این هواپیما با صفحات صافی پوشیده شده که امواج راداری را از فرستنده دور کرده و همچنین از موادی پوشیده شده که امواج راداری را جذب کند. اف-۱۱۷ توسط دو موتور توربوفن جنرال الکتریک نیرو می‌گیرد که جهت کاهش امواج مادون قرمز فاقد پس‌سوز بوده و لذا پرواز با سرعت ماورای صوت را برای هواپیما میسر نمی‌سازد. مهمات هواپیما شامل بمبهای لیزری و موشکهای ضدرادار و مادون‌قرمز داخل هواپیما حمل می‌شوند. با استفاده از تجهیزات دیجیتال و ماهواره این هواپیما برای ناوبری احتیاجی به رادار خود ندارد.

سوابق جنگی

بیشترین نقش این هواپیما در جنگ اول خلیج فارس بود که در طی آن عملیاتهای مهم زیادی را با موفقت انجام داد. در این جنگ شاهین شب بسیار موفق, دقیق و هوشمندانه عمل کرد بطوری که اهدافی در عمق بغداد را علیرغم وجود بیش از 2000 پدافند هوایی فشرده نیروهای عراقی, شناسایی و منهدم نمود یا اطلاعات و موقعیت آنها را برای سایر جنگنده ها جمع آوری و ارسال نمود.

همچنین این هواپیما در طول جنگ خلیج فارس صاحب رکورد 18 ساعت پرواز بدون توقف هواپیمای تک سرنشین از پایگاهی در جنوب امریکا تا کویت میباشد: که تا به امروز این رکورد شکسته نشده است....

سوانح

تاکنون دو سانحه مهم باعث سقوط دست کم دو فروند اف-۱۱۷ گشته است:



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط مرتضی عباسی