خواص تخم‌مرغ را بدانید
درهم برهم
اینجا همه چیز در همه!!!

ارزش غذايي يك عدد تخم‌مرغ معادل است با 30 گرم انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهي) معادل دو تكه متوسط خورشتي، نصف ليوان حبوبات پخته، يك‌چهارم ليوان حبوبات خام و يك‌چهارم ليوان انواع مغزها (بادام، پسته، فندق، گردو و...) تخم‌مرغ و شير از معدود غذاهاي شناخته شده در طبيعت هستند كه مي‌تواند نيازهاي بدن را به طور متعادل تامين كنند.

 عمده‌ترين ويژگي تخم‌مرغ و وجه تمايز آن نسبت به ساير مواد غذايي، تركيب پروتئيني و مواد مغذي موجود در آن نظير كولين، لوتئين و گزانتين و توليد بسيار كم انرژي است.

 پروتئين

 مواد پروتئيني بعد از آب، قسمت عمده بافت‌هاي نرم و 18 درصد وزن بدن را تشكيل مي‌دهد.

 پروتئين‌ها مسوول ساخت، نگهداري و ترميم بافت‌هاي بدن هستند و بايد هميشه به مقدار لازم در رژيم غذايي استفاده شوند.

پروتئين‌ مواد غذايي در دستگاه گوارش و كبد به تركيبات ساده‌تري به نام اسيد آمينه شكسته و جذب سلول‌ها مي‌شود.

 آنها مولكول‌هاي درشتي هستند كه از واحدهاي كوچكتري به نام اسيد آمينه ساخته شده‌اند.

۹ نوع اسيد آمينه از مجموع بيستگانه آن، از اسيد‌ آمينه‌‌هاي ضروري بدن است، يعني بدن انسان قادر به ساخت آنها نيست و بايد از طريق غذا تامين شود.

 تخم‌مرغ داراي تمام اسيد آمينه‌هاي ضروري است. پروتئين تخم‌مرغ يك پروتئين كامل، قابل جذب و داراي بيشترين اسيد آمينه‌هاي ضروري براي بدن است كه درصد جذب بالايي دارد.

 بيشترين واكنش‌هاي مهم و پيچيده شيميايي بدن به وسيله گروهي از پروتئين‌ها به نام آنزيم‌ها و هورمون‌ها انجام مي‌شود و تخم‌مرغ منبع بسياري خوبي براي تامين پروتئين مورد نياز آنهاست.

 پروتئين تخم‌مرغ هم در سفيده و هم در زرده آن وجود دارد كه نسبت آن 60 درصد به 40 درصد است. به دليل كيفيت بالاي تخم‌مرغ، اين ماده نقش مهمي در ايجاد سيري به خصوص هنگامي كه در وعده صبحانه مصرف شود دارد و به همين دليل باعث كاهش وزن مي‌شود زيرا علاوه بر القاي احساس سيري، ميزان كالري بسيار كمي توليد مي‌كند.

 تخم‌مرغ با دارا بودن حدود 6 گرم پروتئين ميزان 13درصد نياز غذايي توصيه شده در يك رژيم غذايي بر پايه 2هزار كيلو كالري را تامين كند.

چربي

تركيب چربي تخم‌مرغ به صورت يك‌سوم اشباع شده و دو سوم غير اشباع است. تخم‌مرغ با دارا بودن 5 گرم چربي كل كه حدود 6/1 گرم آن به صورت اشباع شده است تنها 72 كيلو كالري انرژي توليد مي‌كند كه اين نكته از ويژگي‌هاي بارز تخم‌مرغ است.

 ويتامين‌ها

تخم‌مرغ حاوي ويتامين‌هاي مهم و مورد نياز بدن از جمله ويتامين‌هاي E، D،A ،B ، B12، اسيدفوليك، ريبوفلاوين و بويژه كولين است و به لحاظ داشتن ويتامين‌هاي مختلف، منبع غذايي مغذي و مناسبي براي تامين نيازهاي بدن است.

به جز ريبوفلاوين كه عمدتاً در سفيده است تمام ويتامين‌هاي تخم‌مرغ در زرده آن وجود دارند كه در ادامه به مهم‌ترين آنها اشاره مي‌شود.

كولين

كولين يكي از ويتامين‌هاي مهم موجود در تخم‌مرغ است. به دليل اهميت اين ماده در ساختمان بدن، عدم مصرف منابع آن در گروه‌هاي خاص بويژه زنان باردار و شيرده مي‌تواند آثار سوء‌قابل توجهي داشته باشد.

طي سال‌ها به دليل محدوديت‌هايي كه در مصرف تخم‌مرغ ناشي از سوء ذهنيت در مورد كلسترول آن پيش آمد، كمبود كولين نيز در جوامع خودنمايي كرد زيرا تخم‌مرغ غني از كولين است و كولين هم نقش اساسي در متابوليسم بدن دارد.

تخم‌مرغ پس از جگر گاو دومين منبع مهم و غني از كولين است كه بخصوص بايد در زنان باردار و شيرده به مصرف برسد. كولين تخم‌مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده‌اي به نام لسيتين يافت مي‌شود. 2 عدد تخم‌مرغ با تامين حداقل 250 ميلي‌گرم كولين حدود 50

درصد نياز روزانه يك خانم باردار و شيرده را تامين مي‌كند.

كولين در به هم پيوستگي ساختمان غشاي سلول‌ها نقش دارد و  همچنين منبع مهم تامين گروه‌هاي متيل است و براي انتقال پيام‌هاي سلولي، انتقال پيام‌هاي عصبي و حمل و نقل چربي‌ها در بدن نقش دارد و  براي متابوليسم در بدن حياتي است.

كولين نقش بسيار مهمي در تكامل مغز جنين دارد. همچنين مطالعه بر روي حيوانات ثابت كرده است كولين مناطقي از مغز را كه مسوول برقراري حافظه هستند را تحت تاثير قرار داده و توانايي يادگيري در دوران زندگي را تقويت مي‌كند.

دريافت كولين توسط جنين از مادر نه تنها باعث رشد و تكامل مناسب مغزي او مي‌شود بلكه باعث مي‌شود كه سطح ماده هموسيستئين در خون مادر در حد متعادل حفظ شود.

تغذيه با تخم‌مرغ سبب افزايش سطح لوتئين در خون و افزايش تجمع اين مواد در ناحيه شبكيه چشم مي‌شود كه باعث حفاظت سلول‌هاي چشم از آسيب‌هاي مختلف به ويژه دژنراسيون و تخريب سلول‌هاي ماكالا مي‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط مرتضی عباسی