جمهوری آذربایجان: به اسرائیل برای حمله به ایران پایگاهی ندادیم
درهم برهم
اینجا همه چیز در همه!!!

مجله فارین پالیسی (سیاست خارجی) روز گذشته در گزارشی به قلم مارک پری، نویسنده و تاریخدان آمریکایی نوشت که اسرائیل این اجازه را یافته که به پایگاه های هوایی جمهوری آذربایجان دسترسی پیدا کند.

با افزایش تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران، احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه تاسیسات اتمی ایران مطرح شده است.

اخیرا وزیر امور خارجه اسرائیل گفته بود که کشورش ترجیح می دهد جامعه جهانی، مسئله هسته‌ای ایران را از طریق مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک یا تحریم های اقتصادی و یا راه های دیگر حل و فصل کند. او در عین حال هشدار داده بود که اگر این روش ها موثر واقع نشود، اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.

تنش در روابط ایران و جمهوری آذربایجان نیز شدت گرفته است، اگرچه مقام‌های دو کشور، روابط فیمابین را دوستانه توصیف می‌کنند.

جمهوری آذربایجان اخیرا با بازداشت دهها نفر به ظن جاسوسی برای ایران، آنها را متهم کرد که با سپاه پاسداران مرتبط بوده‌اند.

قرارداد نظامی ۱.۶ میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان با اسرائیل نیز با اعتراض ایران رو به رو شد اگرچه این کشور گفت که این تسلیحات برای "آزادسازی سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان" از دست ارمنستان است.

وزارت خارجه ایران طی ماه‌های اخیر با احضار سفیر جمهوری آذربایجان، نسبت به آنچه "اقدامات غیر دوستانه" این کشور خوانده، اعتراض کرده است.

مجوز پایگاه‌ها

در گزارش مجله فارین پالیسی نوشته شده که چهار دیپلمات ارشد و مقام اطلاعاتی نظامی آمریکا گفته‌اند که این کشور دریافته که اسرائیل اخیرا مجوز استفاده از پایگاه های هوایی جمهوری آذربایجان در مرز با ایران را یافته است.

طی ماه های اخیر بحث حمله اسرایل به تاسیسات هسته ای ایران مطرح شده است.

ایران، ادعای کشورهای غربی مبنی بر تلاش این کشور برای دستیابی به توان تولید سلاح هسته ای را رد می کند و می گوید برنامه هسته ای اش، مقاصد صلح‌آمیز دارد.

مجله فارین پالیسی در گزارش خود نوشته که مقام‌های آمریکایی به طور روزافزون نگران افزایش حضور نظامی اسرائیل در جمهوری آذربایجان هستند چون این مساله، تلاش های این کشور برای کاهش تنش ها میان ایران و اسرائیل را دشوار می سازد.

تیمور عبدالله‌یف، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه، ادعاهای مطرح شده در این گزارش را رد کرده و آنها را بی اساس خوانده است.

علی حسن‌اف، رئیس بخش اجتماعی-سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان نیز در واکنش به این گزارش، به خبرنگاران گفت که این "گمانه زنی ها" برای تخریب روابط ایران و جمهوری آذربایجان است.

او گفته است که جمهوری آذربایجان بارها در موقعیت های مختلف تاکید کرده که از خاک این کشور به ایران حمله ای نخواهد شد.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز دو هفته پیش در تهران گفت که جمهوری آذربایجان اجازه نخواهد داد از این کشور برای حمله به ایران استفاده شود

اسرائیل در دسامبر سال ۱۹۹۱ استقلال جمهوری آذربایحان از شوروی سابق را به رسمیت شناخت و در آوریل ۱۹۹۲ با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار کرد.

دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی همکاری می کنند. طبق گزارش ها، اسرائیل به بازسازی ارتش جمهوری آذربایجان کمک کرده است.

جمهوری آذربایجان بیش از بیست درصد نیازهای نفتی اسرائیل را تامین می کند.

روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل یکی از عوامل تنش در روابط ایران و جمهوری آذربایجان به شمار می رود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 11 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط مرتضی عباسی