بحث اعتیاد به دنیای مجازی
درهم برهم
اینجا همه چیز در همه!!!

هر چند بسياري عقيده دارند که واژه اعتياد فقط بايد در مورد رفتارهايي که شامل تزريق دارو مي شود به کار رود اما محققان برخي از رفتارها راشناسايي کرده اند که به طور بالقوه اعتيادي هستند و با حالات ناشي از استفاده ازمواد يا اختلافات روانپزشکي همپوشاني دارند.به عبارت بهتر ديگر نمي توان اعتياد را به دارو و مواد مخدر ربط داد.
بر اساس تعاريف ارائه شده از اين نوع اعتياد،‌اعتياد اينترنتي، نوعي اختلال و بي نظمي وسواسي است كه برخي ويژگيهاي‌ ‌آن مشابه شرايط‌ آسيب‌شناسانه است. در واقع، زماني مي‌توان گفت كه فرد‌ ‌دچار اعتياد به اينترنت شده است كه داراي علائم خستگي زودرس، تنهايي، ‌افسردگي و غيره باشد. افرادي همچون اورزاك و يونگ به چنين تعريفي از‌ ‌اعتياد اينترنتي اعتقاد دارند. روشهاي درمان اين نوع اعتياد نيز، رفتار‌ ‌درماني شناختي و تقويت درماني انگيزش است. ‌در هر صورت ارتباط گسترده فرد و اينترنت منجر به دور شدن وي از فضاهاي حقيقي مي شود.در اين ميان حتي دوستيابي ها نيز حالتي اينترنتي مي يابد و ارتباط ايميلي جاي ارتباطات سالم دوستانه با ديگران را مي گيرد.حتي برخي افراد ترجيح مي دهند با اقوام و آشنايان خود نيز با ايميل ارتباط برقرار کنند.
روانشناسان شواهدي را کشف کردند که نشان مي داد برخي از کاربران حريص اينترنت، عادات اينترنتي در خود به وجود مي آورند که طي آن گفتگوي آنلاين در شبکه هاي اجتماعي جايگزين تعاملات اجتماعي زندگي واقعي مي شود.
محققان در مرحله اول مطالعات خود ميزان استفاده از اينترنت و سطح افسردگي را در هزار و 319 نفر در رده سني 16 تا 51 سال مورد بررسي قرار دادند که از اين ميان 2/1 درصد دچار اعتياد به اينترنت بودند. اين معتادان اينترنتي بيشتر زمان خود را به گشت و گذار در سايتهاي مختلف، انجام بازيهاي آنلاين و اجتماعات آنلاين سپري مي کردند.
انسان به طور طبيعي به روابط اجتماعي و ايجاد ارتباطات مستقيم ودوستانه با گروه دوستان نياز دارد.اعتياد به اينترنت سبب مي شود تا اين نياز مرتفع نگردد.اما راه مقابله با اين اعتياد خطرناک چيست و چگونه بايد بر آن غلبه پيدا کرد؟
آنچه در اين خصوص اهميت دارد استفاده صحيح از اينترنت است نه عدم استفاده از آن .
در اين خصوص بايد استفاده موثر از اينترنت را در دستور کار قرار داد .ايجاد ارتباطات با ساير مردم دنيا و تبادل نظر و افکار خود امري مثبت محسوب مي شود.اما اين مسئله نبايد به مناسبات فردي و اجتماعي افراد لطمه اي وارد کند.
علي رغم تمام ويژگي هاي برتري که اينترنت دارد، با اين حال نگراني هاي جديدي درخصوص استفاده از آن و تاثيراتي که اين تکنولوژي بر جسم و روح و روان انسان مي گذارد وجود دارد. اين نگراني ها همچنان گسترش يافته است .
بنابر اين بايد مسئله اعتياد اينترنتي را به صورتي جدي مورد توجه قرار داد .کاربران در پي استفاده روزافزون از اينترنت وزندگي در فضاي مجازي به مدت طولاني، نوعي وابستگي کاذب نيز به آن مي يابند که براي برخي از آنها رهايي ازآن امري دشواراست.در اينجاست که موضوع اعتياد اينترنتي اصالت مي يابد .در اين خصوص لازم است اينترنت در جايگاه خود تعريف شود. اعتياد به اينترنت که نوعي وابستگي بيش از اندازه وغير معمول به آ‎ن است، دلايلي دارد که همچنان از منظر علوم ارتباطات و روان شناسي مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط مرتضی عباسی