درهم برهم
اینجا همه چیز در همه!!!

آسیب ناشی از توفانهای خورشیدی می تواند تریلیونها دلار خسارت ایجاد کند.
پروفسور “دانیل بیکر” مدیر آزمایشگاه جو و فیزیک فضایی دانشگاه کلرادو و رییس میزگردی که این گزارش را ارایه کرده است، می‌گوید: اینکه این فاجعه، زمینی باشد و یا واقعه‌‌ای فضایی، فرقی نمی‌کند، چرا که نتایج آن می‌تواند برای جوامع جدیدی که به هزاران طریق به سامانه های پیشرفته فناوری، وابسته هستند، ویرانگر باشد.
این گزارش نسبت به وابستگی شدید آمریکا به فناوری‌های نوین که ارتباطات،‌ سرمایه گذاری، حمل و نقل، دولت و حتی سازمانهای خدمات اضطراری این کشور را با تهدیدهایی روبرو می کند هشدار داده است.
این گزارش تخمین می‌زند اگر یکی از توفانهای دوره‌ای و فاجعه‌آمیز خورشید همان گونه که توفان کاترینا چند سال پیش سواحل آمریکا را در نوردید با زمین برخورد کند، آسیب‌های ناشی از “کاترینای فضایی” تنها در آمریکا یک یا دو تریلیون دلار خسارت ایجاد خواهد کرد.
اگرچه خورشید در حال حاضر در کمترین میزان فعالیت چرخه فعالیت ۱۱ ساله خود قرار دارد،‌ اما انتظار می‌رود هم زمان با نزدیک شدن به اوج فعالیت‌های خود در سال ۲۰۱۲، توفانهای خورشیدی با شدت و فراوانی بیشتری رخ دهند.
گزارش ناسا هشدار می دهد، اگر فعالیت خورشید در چند سال آینده به شدت “ابرتوفان” ماه مه سال ۱۹۲۱ و یا رویداد موسوم به “کارینگتون” در سال ۱۸۵۹ برسد، شاهد یک توفان تمام عیار خواهیم بود. این توفان که سایت “اسپیس دات‌کام” آن را قدرتمندترین یورش انرژی خورشیدی ثبت شده در تاریخ اعلام کرده است، توفانی خواهد بود که آمریکا آمادگی رویارویی با آن را ندارد.
بر اساس این گزارش، تاثیر رویدادهای شدید فضایی می تواند از اختلال در سامانه های فنی موجود فراتر برود و به شکلات اجتماعی اقتصادی طولانی مدت بینجامد.
اختلال در شبکه حمل و نقل، مخابرات، سامانه های مالی و بانکی و خدمات دولتی، توقف توزیع آب آشامیدنی به علت خرابی تلمبه های آب و از بین رفتن مواد غذایی فاسد شدنی و دارویی به خاطر نبود یخچال از جمله مواردی است که در فهرست آثار احتمالی یک توفان عظیم خورشیدی ذکر شده است.
علاوه بر این، پژوهشگران هشدار می‌دهند که درصورت وقوع توفان خورشیدی احتمالا خدمات اضطراری و فوری نیز دچار آسیب می شود و کنترل و هدایت آنها از دست خارج می‌گردد

۶۵۷۷۶i۹۸۰۸-۰۰۹-۹۹۸.jpg

در همین رابطه دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که به دنبال آغاز این طوفان، خسارات وارده به شبکه های برق و دیگر سیستم های ارتباطی ممکن است فاجعه بار باشد به طوریکه تاثیرات این طوفان به گونه‌ای خواهد بود که کنترل اوضاع از دست دولت ها خارج می‌شود.

بخشی از این پیش بینی براساس طوفان خورشیدی سال ۱۸۵۹ که باعث اتصال در سیم های تلگراف در آمریکا و اروپا و به دنبال آن آتش‌سوزی گسترده شد، انجام گرفته است.

براساس این بررسی جدید مشخص شده است که این طوفان احتمالا بدترین طوفان طی ۲۰۰ سال گذشته خواهد بود به گونه‌ای که شبکه های برقی و ماهواره‌ای مدرن بیشتر در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

محققان این بررسی به این نتیجه رسیده اند که تکرار طوفان خورشیدی سال ۱۸۵۹ در دوران معاصر به طور چشمگیری(و احتمالا فاجعه آمیز) اغتشاشات و مشکلات جدی اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای به همراه خواهد داشت.

زمانیکه خورشید در فاز فعال دوره ۱۱ ساله خود قرار دارد می‌تواند باعث بروز طوفان‌های مغناطیسی قدرتمندی شود که ماهواره ها را از کار بیندازد، امنیت فضانوردان را تهدید کند و حتی در سیستم های ارتباطاتی در کره زمین اختلال ایجاد کند.

بدترین نوع از این طوفان‌ها می‌تواند شبکه های برقی را با تولید جریان های الکتریسیته که ترانسفورماتورها را ذوب می کند، از کار بیندازد.

در این بررسی آمده است: شبکه های مدرن برقی آنقدر به هم متصل هستند که یک طوفان فضایی بزرگ – طوفانی که انتظار می رود حدودا قرنی یکبار رخ دهد- می تواند باعث قطع برق در سراسر آمریکا و بی نصیب ماندن بیش از۱۳۰ میلیون تن –فقط در آمریکا- از برق شود.

این نوع قطعی برق گسترده – اگرچه احتمال این اتفاق اندکی بعید به نظر می رسد- باعث تاثیر گذاشتن بر دیگر سیستم های مهم و حیاتی در کره زمین خواهد شد.

در این گزارش عنوان شده است: این طوفان بر تاسیسات زیر بنایی وابسته به یکدیگر نیز تاثیر می‌گذارد. برای نمونه توزیع آب شرب ظرف چند ساعت قطع و مواد غذایی فاسد شدنی و داروها ظرف ۲۴-۱۲ ساعت نایاب می‌شود. این در حالی است که این طوفان صدمات زیادی به امور گرمایی – سرمایی، سرویس های تلفنی ، امور نقل و انتقال، تامین سوخت وارد می‌کند. محققان معتقدند که قطعی برق ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد، بانکها احتمالا تعطیل می شوند و تجارت میان کشورها نیز ممکن است متوقف شود.

این محققان به رهبری دانیل بیکر، مدیر آزمایشگاه فیزیک های اتمسفری و فضایی در دانشگاه کلورادو می‌گویند: به دنبال این طوفان سرویس های امدادرسان و گروهای فعال در امور حوادث غیر مترقبه با مشکلات جدی روبرو می شوند و کنترل اوضاع از دست می رود.

بیکر در بیانیه ای به همراه این گزارش اعلام کرد: چه این پدیده فاجعه زمینی و چه حادثه‌ای مربوط به فضا باشد، پیامدهایش می‌تواند برای جوامع مدرنی که به سیستم های پیشرفته تکنولوژیکی وابسته هستند، ویران‌کننده باشد.

حال با توجه به اینکه پیش بینی شده فعالیت های خورشیدی مربوط به این طوفان عظیم حدودا در سال ۲۰۱۲ رخ می دهد، رقابت ها برای توانمند‌تر شدن در مقابله با این پدیده بزرگ در راه است.

این بررسی از سوی ناسا سفارش و تامین بودجه شده بود و کارشناسانی از چند کشور جهان در آن حضور داشتند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390برچسب:ایسنا/توفان خورشیدی/2012,
ارسال توسط مرتضی عباسی